Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań przeprowadzonych w klasach trzecich testem K3 w obrębie dziesięciu wybranych szkół podstawowych. Badanie miało na celu zweryfikowanie pomocy EduMATA pod kątem podnoszenie kompetencji matematycznych w zakresie umiejętności: rachunkowych, geometrycznych, rozwiązywania zadań z treścią. Badania wykazały, iż grupy eksperymentalne, które korzystały z EduMaty na lekcjach znacznie podwyższył swoje wyniki w teście K3 (średnio o 20% – różnica w średnich) w porównaniu z grupą kontrolną, która tak istotnych wyników nie osiągnęła (patrz tabela nr 4 wykres nr 5 i podsumowanie).
Eksperyment pedagogiczny miał na celu zbadanie znaczenia stosowania pomocy dydaktycznej EduMATA na osiągane wyniki z zakresu myślenia logiczno-matematycznego u dzieci z klas III szkoły podstawowej. W tym celu utworzono grupy kontrolne (230 uczniów), które nie korzystały na lekcjach z dodatkowej pomocy i grupy eksperymentalne (239 uczniów), które korzystały z pomocy dydaktycznej EduMata. Przedział wiekowy uczniów 9-10 lat.
Wskazany cel zrealizowano z zastosowaniem dwuczynnikowej analizy wariancji ANOVA w schemacie mieszanym: 2 (czas pomiaru: wstępny vs końcowy) x 2 (zastosowanie pomocy dydaktycznej EduMATA: kontrolna vs eksperymentalna). Zmienną zależną był wynik ogólny kompetencji matematycznych w teście K3 oraz wynik w trzech obszarach kompetencji tj. umiejętności rachunkowe, umiejętności geometryczne i umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych.
Stwierdzono istotny statystycznie efekt interakcji czasu pomiaru i zastosowania pomocy dydaktycznej EduMATA na ogólny wynik testu kompetencji matematycznych K3 oraz na wyniki w obszarze umiejętności rachunkowych, geometrycznych i rozwiązywania zadań tekstowych. Celem poznania struktury wskazanego efektu interakcji, przeprowadzono porównania parami. Tabela 4 przedstawia statystyki porównania parami pomiędzy pomiarem wstępnym i końcowym w grupie kontrolnej i eksperymentalnej.
Pomiar wstępny | Pomiar końcowy | Różnica średnich | p różnicy | ||||
Grupa | M | SD | M | SD | |||
Wynik ogólny | Kontrolna | 6,88 | 4,41 | 8,40 | 4,19 | 22,0% | 0,001 |
Eksperymentalna | 7,46 | 4,15 | 10,33 | 3,87 | 38,4% | 0,001 | |
Umiejętności rachunkowe | Kontrolna | 2,00 | 1,29 | 2,53 | 1,20 | 26,0% | 0,001 |
Eksperymentalna | 2,08 | 1,15 | 2,87 | 1,06 | 38,1% | 0,001 | |
Umiejętności geometryczne | Kontrolna | 2,20 | 1,65 | 2,74 | 1,88 | 24,3% | 0,001 |
Eksperymentalna | 2,46 | 1,67 | 3,55 | 1,80 | 44,0% | 0,001 | |
Umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych | Kontrolna | 2,66 | 2,14 | 3,18 | 1,81 | 19,3% | 0,001 |
Eksperymentalna | 2,94 | 2,08 | 3,93 | 1,73 | 33,8% | 0,001 |
Tabela 4: Statystyki porównania parami pomiędzy pomiarem wstępnym i końcowym w zakresie wyników testu kompetencji matematycznych K3 w grupie kontrolnej i eksperymentalnej
W grupie eksperymentalnej stwierdzono, że kompetencje matematyczne wzrosły istotnie statystycznie pomiędzy pomiarem wstępnym i końcowym w zakresie ogólnych kompetencji matematycznych (o 38,4%), umiejętności rachunkowych (38,1%), umiejętności geometrycznych (44%) i umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych (33,8%) (wykres 1).
Wykres 1. Porównanie wyników testu kompetencji matematycznych K3 pomiędzy pomiarem wstępnym i końcowym w grupie kontrolnej.
W pomiarze wstępnym stwierdzono brak istotnych statystycznie różnic pomiędzy grupą kontrolną i eksperymentalną w zakresie ogólnych kompetencji matematycznych, jak i umiejętności rachunkowych, umiejętności geometrycznych i umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych (wykres 4).
Wykres 2. Porównanie wyników testu kompetencji matematycznych K3 pomiędzy pomiarem wstępnym i końcowym w grupie kontrolnej.
W pomiarze wstępnym stwierdzono brak istotnych statystycznie różnic pomiędzy grupą kontrolną i eksperymentalną w zakresie ogólnych kompetencji matematycznych, jak i umiejętności rachunkowych, umiejętności geometrycznych i umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych (wykres 4).
Wykres 4. Porównanie pomiędzy grupą kontrolną i eksperymentalną w zakresie wyników testu kompetencji matematycznych K3 w pomiarze wstępnym.
Natomiast w pomiarze końcowym stwierdzono istotne statystycznie różnice pomiędzy grupą kontrolną i eksperymentalną w zakresie wyników testu kompetencji matematycznych KS. Grupa eksperymentalna, w porównaniu do grupy kontrolnej, uzyskała wyższy wynik ogólnych kompetencji matematycznych (o 18,7%), umiejętności rachunkowych (o 11,8%), umiejętności geometrycznych (o 22,8%) i umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych (o 19,2%) (wykres 5).
Wykres 5. Porównanie pomiędzy grupą kontrolną i eksperymentalną w zakresie wyników testu kompetencji matematycznych K3 w pomiarze końcowym.
Przedstawione wyniki wykazały istotne statystycznie znaczenie pomocy dydaktycznej EduMATA na osiągane wyniki z zakresu myślenia logiczno-matematycznego u dzieci u dzieci z klas III szkoły podstawowej.
Stwierdzono istotny wzrost ogólnych kompetencji matematycznych oraz istotny wzrost umiejętności rachunkowych, geometrycznych i rozwiązywania zadań tekstowych pomiędzy pomiarem wstępnym a pomiarem końcowym. Wzrost wystąpił zarówno w grupie eksperymentalnej, jak i w grupie kontrolnej. Wartość przyrostu kompetencji matematycznych była jednak większa w grupie eksperymentalnej niż kontrolnej.
Stwierdzono brak istotnych różnic w zakresie kompetencji matematycznych pomiędzy grupą kontrolną a grupą eksperymentalną w pomiarze wstępnym. Natomiast w pomiarze końcowym, grupa eksperymentalna osiągnęła istotnie wyższe ogólne kompetencje matematyczne oraz istotnie wyższe umiejętności rachunkowe, geometryczne i rozwiązywania zadań tekstowych niż grupa kontrolna.
Potwierdzono więc efektywność kształcenia przy użyciu pomocy dydaktycznej EduMATA w zakresie myślenia logiczno-matematycznego u dzieci u dzieci z klas III szkoły podstawowej.